Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Testimonials

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Sandro Rosell
FC Barcelona President
Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Modele podejmowania decyzji w zarządzaniu wszystko co musisz wiedzieć
Sukces organizacji uzależniony jest od trafności podejmowanych decyzji. W wypadku dużych firm, w których codziennie podejmuje się dziesiątki różnych wyborów, na znaczeniu zyskuje wybrany model podejmowania decyzji. Inaczej mówiąc, będzie to ogólnie przyjęty sposób rozstrzygania istotnych kwestii.

 

 

 

Podejmowanie decyzji a świat VUCA

Dlaczego modele podejmowania decyzji stają się tak istotne we współczesnej rzeczywistości biznesowej? Żyjemy w świecie VUCA, który opisuje się przez cztery kluczowe pojęcia:

Volatility (zmienność, ulotność), Uncertainty (niepewność), Complexity (złożoność), Ambiguity (niejednoznaczność). Po raz pierwszy wykorzystano to określenie w 1987 roku w ramach koncepcji wojskowych do opisania sytuacji na świecie po zakończeniu zimnej wojny. Wspomniane wyżej pojęcia rozumie się następująco:

  1. Volatility. Zmienność oznacza, że okoliczności biznesowe zmieniają się nieustannie i firma nie ma nad tym kontroli. Utrudnia to planowanie i podejmowanie decyzji.
  2. Uncertainty. Niepewność to inaczej nieprzewidywalność i trudność w zrozumieniu kontekstu aktualnych wydarzeń, jak i tego, jaki będzie ich wpływ na biznes.
  3. Complexity. Złożoność czynników to podstawa współczesności - z tego względu podejmowanie decyzji jest o tyle skomplikowane, iż wymaga uwzględniania lub odrzucania różnych perspektyw. 
  4. Ambiguity. Niejednoznaczność natomiast oznacza, że zjawiska i relacje mogą nie być tym, czym się wydają. Czyli: te same wydarzenia możemy różnorodnie interpretować i nie popełnić przy tym błędu.

 

Modele podejmowania decyzji w praktyce

W związku z powyższymi warunkami warto rozważyć proces podejmowania decyzji. W wielu organizacjach nadal panuje powiązany z tym aspektem hierarchiczny model zarządzania. Oznacza to, że wszystkie kluczowe decyzje są podejmowane przez zarządzających, a pracownicy mają niewielką autonomię. W obecnych realiach podejście to może znacząco utrudnić szybką adaptację do dynamicznych zmian biznesowych. Równie niekorzystnym rozwiązaniem jest nadmierna biurokratyzacja, która choć daje bezpieczeństwo pracownikom (stoją za nimi ustalone procedury), to również spowalnia cały proces decyzyjny. Z tego względu lepszym rozwiązaniem jest przekazanie odpowiedzialności pracownikom w ramach tzw. Aktów Przywództwa.

 

Czym są Akty Przywództwa wg Impact?

Zgodnie z naszą filozofią Akt Przywódczy składa się z trzech etapów:

  1. Dostrzeżenie sytuacji, która wymaga podjęcia działania. Może to dotyczyć zarówno kwestii typowo biznesowych, jak i innych obszarów wymagających zmian, np. komunikacji.
  2. Podjęcie decyzji dot. narzędzi, środków lub ewentualnego wsparcia, jeśli takowe jest niezbędne. 
  3. Działanie - czyli podjęcie ryzyka i gotowość do wzięcia odpowiedzialności za efekty swojej decyzji.

Akty Przywódcze są niezbędne dla zmian w kulturze organizacyjnej i skuteczniejszego podejmowania decyzji, gdyż dają pracownikom większą autonomię, co przekłada się między innymi na szybsze działanie, większą motywację czy lepszą adaptację do zmieniających się warunków. Dzięki temu firmy mogą się rozwijać i dostosowywać do zmieniającej się rzeczywistości.